Motúčko, mokař

Jak Motúčko vzniklo


Jak vůbec vznikl projekt Motúčko? Musím přiznat, že u zrození samotné myšlenky na motorizované kolečko, alias „motúčko“ jsem ještě nebyl (užíval jsem si zasloužené volno po právě dokončené škole). Údajně ale tato myšlenka vznikla z hlavy pana ředitele Ing. Štěpánka pohledem na dřoucí se zedníky plné hekání a kejhání při tlačení kolečka. Dnes se motorizuje skoro vše. Od šroubováků až po bicykly. Tak proč to nezkusit i s kolečkem. A tak vznikl nápad motúčka.

 

Pro někoho nejdříve spíše úsměvný a bláznivý nápad, ale díky neúnavnému tlačení, postrkování a hlavně dobrým kolektivem, zabývajícím se vývojem motůčka, je dnes tento projekt realizovaný a má dokonce i pozitivní ohlasy.

 

Ale teď bych se rád vrátil zpět a v několika následujících řádcích se s Vámi podělil o stavu průběhu celého projektu.

 

Jak jsem již výše zmiňoval, tak u počátečního zrodu myšlenky motorizovaného kolečka jsem ještě nebyl. Vše pro mě začalo asi po 14 dnech od nástupu do firmy IB a odchodem kolegy zabývajícího se vývojem. Popravdě, čekal jsem nějaký delší čas pro nástupní praxi, poznání lidí, problémů a celé koncepce firmy, ale hned první úkol byl správně spočítat a navrhnout planetovou převodovku a to nejen z hlediska rozměrů a použitých materiálů, ale také s ohledem na různé vůle, středění a hlavně celého správného koncepčního uspořádání. Nikdy jsem toto nedělal, tak to pro mě byl celkem šok. K tomu se přidalo i navržení způsobu samotného ovládání motúčka a bylo o dostatek práce postaráno. Co se týče ovládání, tak se začalo na „inteligentních“ ovládacích prvcích, které měly samy poznat a přizpůsobit směr a rychlost jízdy. Což o to, myšlenka to byla určitě zajímavá, ale nakonec se od ní upustilo hlavně pro jejich náročnost, citlivost a hlavně nespolehlivost v drsných podmínkách „špinavého“ stavebnictví. Takže přes všelijaký spínače a posuvné mechanismy byl nakonec zvolen otočný princip spínání pojezdu jako je například plyn u motocyklu.

 

Tak to bychom měli převodovku i ovládání. Motory se podařilo sehnat jak tuzemské (ATAS), tak i čínské výroby (nebojte, jsou kvalitní). Tím byl základ kolečka na světě. Kupodivu vše dokonce i fungovalo a po několika různých testování a odjezděných hodinách jsem začínal i věřit, že náš nápad nebyl až tak špatný a určitě může být i užitečný. Byli tu samozřejmě i jedinci, co se nám smáli dál, ale na druhou stranu kdo si Motúčko vyzkoušel, tak hned změnil názor a přiklonil se na stranu zastánců tohoto projektu. Takže první varianty motúčka byly na světě a s nimi i první příznivci.

 

Co se týče konstrukce, tak motor byl pevně spojen s převodovkou a ta s pojezdovým kolem. Jak bylo zmiňováno, tak vše fungovalo správně, jen při jízdě bez motorové pomoci (pouze tlačení) vznikal velmi nepříjemný odpor daný nechtěným roztáčením celé převodovky a motoru. Tomu šlo zabránit pouze vložením nějaké spojky a nejlépe automaticky spínatelné. Tím vznikl nápad a potřeba volnoběžné spojky. Problém nebyl jen v otázce jaký druh se použije, ale hlavně místo umístění volnoběžky. A tato kombinace se pro mě taky málem stala smrtelná. Dlouho jsme si s tím lámali hlavu. Následovala spousta nocí jen o motúčku, volnoběžce a dalších věcí s tím spojených. Často z nás vypadlo i spousta nápadů a možných řešení, ale většinou se v praxi potvrdilo, že ne všechna teorie i správně funguje, případně že funguje jen za určitých podmínek, kterými byly hlavně přesnost výroby, montáže a správnost nastavení. Ale to už jsme byli někde na úrovni jemné mechaniky pro Švýcarské hodinky a ne u kolečka určeného do stavebnictví. Takže zpět, znovu a lépe. To bylo heslo, které jsme často slýchávali…

 

Nicméně v současné době máme výrobek schopný plnit svou funkci. Motor funguje, převodovka se točí a již funkční volnoběžku jsme doplnili i možností jejího zablokování, což umožňuje dobíjení baterie a při jízdě z kopce příjemně přibrzďuje rozjeté, i plně naložené, kolečko.

 

Myslím, že za celý tým pracující na tomto projektu mohu říci, že jsme si užili spoustu trápení, stresu a někdy i bezesných nocí, ale na druhou stranu i drobných úspěchů, poznání nových technologií, principů a věcí, a já osobně jsem hrdý na to, že se nám projekt motúčko podařilo úspěšně dokončit. Teď už je jen na obchodnících, jak dokáží tento výrobek prodat a kdy se nám začnou investované finance vracet pomalu zpět.

 

Asi Vás všechny zajímá především cena motúčka. Tak ta by se měla v maloobchodě pohybovat někde kolem 10.000kč,- později asi 12.000kč,-. Někomu to přijde možná málo a někomu možná moc. Ale zvažte sami, třeba sjezdové lyže stojí taky kolem 10.000kč,- a co na tom je. Pro laika taky jen kus dřeva, nebo plastu. A kolik lidí si koupí nové lyže? A kolikrát na nich vyrazí na svah? …

 

Na závěr pár technických informací:

  • Použitý motor: 12V, 250-400W, 2000ot/min.
  • Akumulátor: Panasonic, 12V, 22Ah
  • Pojezdová rychlost: 3,2 až 4 km/hod.
  • Hmotnost: 28 kg (celková), 13,5 kg (rám s korbou), 8 kg (pojezdova jednotka), 6,5 kg (akumulátor)
  • Nosnost: 75 kg (užitná), 150 kg (maximální)

 

Hmotnost normálního kolečka které všichni známe je cca 19kg. Zde je vidět že se nám dokonce podařilo vhodnými profily a optimálním umístěním vzpěr dokonce samotné kolečko ještě odlehčit. Vzhledem k umístění pohonu v ose kola, je jeho hmotnost nedůležitá, neboť ji nezvedáme. To podobné platí i o baterii, která je k ose kola co nejblíže, tudíž je její hmotnost, kterou ve finále neseme je minimální. Testy ukázaly, že při naložení klasického kolečka a motúčka je hmotnost, kterou neseme v rukách totožná. To je dáno hlavně ponecháním stejných základních rozměrů kolečka a Motúčka.

 

Často kladené dotazy


Jak je Motúčko poháněno?
Motúčko je poháněno 12 V olověným akumulátorem Panasonic LC-XC1222P 12V/22 Ah.

Jak dlouho Motúčko vydrží na jedno nabití?
Doba práce na jedno nabití je při nákladu cca 60 kg 8 hodin běžné práce.

Kolik kilometrů ujede Motúčko na jedno nabití?
Přibližně 10 km s užitnou zátěží 50 kg do kopce se stoupáním 5%.

Jsem starší člověk. Mám obavu, zda Motúčko nejede příliš rychle?
Určitě ne, Motúčko má nastavenou pojezdovou rychlost 3 – 4,5 km/hod.. Tato rychlost je zcela optimální pro plynulou jízdu a bezproblémovou manipulaci.

Není Motúčko v porovnání s běžným kolečkem moc těžké?
Motúčko váží asi o 10 kg víc, než klasické stavební kolečko. Váha je však umístěna do osy kola, což minimalizuje námahu, potřebnou k jeho obsluze. To vše při nesrovnatelném výkonu a záběru.

Kolik kilogramů vlastně Motúčko uveze a zvládne i nějakou překážku?
Motúčko má maximální nosnost 120kg a zvládne svislou překážku do výše 20 cm.

Na jakých místech se dá Motúčko využít?
Všude tam, kde si chcete výrazně ušetřit námahu a navíc mít z práce radost. Motúčko slaví úspěchy ve stavebnictví, sadařství, vinařství, lesnictví, zemědělství, na farmách, statcích, zahradách a zahrádkách ...

Mohou Motúčko využít organizace a instituce?
Jistě, naše Motúčko získává pevnou pozici i v profesionální sféře. Technické i komunální služby měst a obcí, údržba silnic, Obecní a Městské úřady, lesy a parky, firmy zabývající se pokládáním dlažeb a chodníků, hřebčíny a chovatelské stanice…to je jen malý vzorek spokojených uživatelů.



Seřadit


  • Motúčko s 100 l korbou pozinkovanou (1,0mm)

    Toto je základní model s 100l pozinkovanou korbou o tloušťce 0,8 mm, nebo 1 mm, univerzálně využitelný při práci u domu, na dvoře, zahradě, na statku, v zahradnictví ve stavebnictví a v průmyslu.

    Cena vč. DPH a RP: 12 590 Kč
    Dostupnost: Skladem
    Skladem: 1 ks
  • Motúčko - Malý mokař

    Základní model s trakařovou nástavbou je možné využít u domu, na dvoře, zahradě a v lese, kde je výborný pomocníkem při těžbě dřeva pro domácnosti či podnikání.

    Cena vč. DPH a RP: 14 315 Kč
    Dostupnost: Na dotaz
  • Motúčko s 80 l korbou plastovou

    Základní model s plastovou 80l korbou, která je vyztužena skelnými vlákny, Model je univerzálně využitelný u domu na zahradě či na dvoře.

    Cena vč. DPH a RP: 13 286 Kč
    Dostupnost: Na dotaz
  • Motúčko se 120 l korbou plastovou

    Základní model s plastovou 120l korbou, která je vyztužena skelnými vlákny
    tato varianta je vhodná pro farmáře zemědělce, zahrádkáře, sadaře či chalupáře.

    Cena vč. DPH a RP: 13 904 Kč
    Dostupnost: Na dotaz
  • Motúčko se 200 l korbou plastovou

    Základní model s plastovou 200l korbou, která je vyztužena skelnými vlákny,
    tato varianta je vhodná pro farmáře zemědělce, zahrádkáře, vinaře, sadaře, do zahradnictví, chovných stanic, hřebčínů či Zoo.

    Cena vč. DPH a RP: 14 289 Kč
    Dostupnost: Na dotaz
  • Motúčko Soft

    Toto je základní model s crazy vzhledem je určen převážně pro ženy. Model je vybaven zeslabeným rámem, motorem o výkonu 250W, baterií 15Ah a 80l plastovou korbou. Motúčko SOFT je univerzálně využitelný při práci u domu, na dvoře a zahradě.

    Cena vč. DPH a RP: 13 286 Kč
    Dostupnost: Na dotaz
  • Motúčko - Velký mokař

    Základní model s masivnější a větší konstrukcí ložné plochy, nižší ložná plocha pro snazší nakládání, lepší průchodnost terénem, širší rozteč opěrných noh pro lepší stabilitu, delší držadla sníží potřebnou sílu ke zdvižení až o 14 %, širší úchop pro lepší manipulovatelnost. Velký trakař je možné využít u domu, na dvoře, zahradě a v lese, kde je výborný pomocníkem při těžbě dřeva pro domácnosti či podnikání.

    Cena vč. DPH a RP: 16 589 Kč
    Dostupnost: Na dotaz
  • Motúčko - přepravní vozík City Clean

    City Clean neboli přepravní vozík má klasický pohon z Motúčka s kolem. Je to skvělý pomocník pro úklid měst a obcí. Vhodné i do členitého terénu, snadno vyjede kopec a zvládne převýšení. Ovladač pojezdu je umístěn na držadle rukojeti.

    Cena vč. DPH a RP: 15 789 Kč
    Dostupnost: Na dotaz




Přihlášení

Aktuality

Více o nás 28. 5. 2012


Navštivte také naše domovské stránky www.viaco-elektro.cz

  Vstupte na naše webové stránky
 
 
 

Kontakt

 
485 110 088

Speciální přání


captcha image
*  

Nejprodávanější zboží



Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.